De beste fonts voor je flyer

Flyers waar geen tekst op staat, dat zie je niet heel vaak. Er wordt nog wel eens vergeten hoe belangrijk de tekst en vooral het ‘uiterlijk’ van deze tekst is. Het is namelijk de manier waarop je op dat moment praat met de lezer. Fonts, of ook wel lettertypes, hebben daarin een grote rol. Zoveel smaken, zoveel lettertypes: de mogelijkheden lijken bijna eindeloos. Maar hoe zorg jij voor het beste resultaat en voorkom je dat je de plank mis slaat? Welkom in de wereld van de fonts. Wij leiden je graag rond!

Welkom bij de familie

Ondanks alle verschillende soorten fonts, kun je toch bepaalde stijlen herkennen. Denk bijvoorbeeld aan regulier, vet of cursief. Deze verschillende stijlen vormen elk een font family. Binnen zo’n font family vind je dus allemaal soortgelijke lettertypes.

Een indeling die veel gebruikt wordt, is Serif, Sans Serif of fantasie. De Serif fonts hebben een schreef/voetje aan de uiteinden van de letters en hebben een klassieke look. De Sans Serif fonts hebben die schreef niet en ogen daardoor wat strakker en moderner. Ons brein werkt zo dat het letters met een schreef sneller herkent. Vooral handig als je langere teksten schrijft. Het lezen wordt op die manier een stuk makkelijker en aangenamer. Schrijf je kortere teksten of zijn het alleen maar titels / korte quotes / losse zinnen? Dan kun je ook prima uit één van de andere families kiezen.

fonts

Hoeveel font families gebruik je?

Je weet nu dat lettertypes onderverdeeld zijn in font families. Maar hoe gebruik je die verschillende families? Wanneer de huisstijl al vast staat, dan laat je dat lekker zo en gebruik je de gekozen fonts. Door consistentie zorg je voor herkenbaarheid en dat is juist wat je wilt bereiken met een huisstijl. Werk je aan een (ver)nieuw(d)e huisstijl? Dan is het wel een punt om goed over na te denken. De meningen verschillen hier nog wel eens over, maar de stelregel is dat het combineren van twee families vaak het maximale is. Dus een font voor de tekst en een font voor de titels en kopjes. Het gebruik van meer kán, maar moet je wel goed over nadenken. Voegt deze font echt iets toe? Of leidt het af van de rest van de tekst?


Denk aan witte sportsokken met sandalen. Dat doe je niet. Punt.

Match made in heaven

Het kost soms wat tijd, maar het is belangrijk dat je de juiste font families bij elkaar zoekt. Vergelijk het met het uitzoeken van een outfit. Voor een dagje strand trek je iets anders aan dan wanneer je naar een zakelijke meeting gaat. Zo is het ook met fonts: je stemt het af op het gebruik en de lezer. Het moet voor hem of haar aantrekkelijk en prettig te lezen zijn.

Over smaak valt niet te twisten, ook bij fonts niet. Maar toch zijn een aantal combinaties die echt als not done beschouwd worden. Net als de witte sokken in sandalen, om maar eens bij kleding te blijven. ;-) Het blijft natuurlijk je eigen drukwerk, maar wij raden aan om deze combinaties links te laten liggen en te kiezen voor een andere combi. Hieronder zie je een paar voorbeelden die wél kunnen en een aantal die eigenlijk niet kunnen.

fonts

Door de bomen het bos niet meer zien…

Wij snappen als geen ander hoe lastig is om tot het perfecte font te komen. Het is een kwestie van smaak, lef en stijl. En daarbij komen ook nog eens de ongeschreven regels om de hoek komen kijken. Tools als Typegenius en Font Pair kunnen je goed op weg helpen. Zo kun jij een beeld vormen van wat je mooi vindt en wat bij jou past. Superhandig!

Wil je je nog verder verdiepen in de fonts en de (ongeschreven) regels? Er is een leuk boek over geschreven: is is 'The Ten Commandments of Typography'. Hierin staat een lijst met tien ‘geboden’. Om nog maar eens aan te geven hoe de meningen verschillen, wordt in het halve boek beschreven hoe je de regels juist weer kunt overtreden. Een echte aanrader, als je het ons vraagt!

In dit blog hebben we het gehad over fonts in het algemeen en hoe je dat kunt gebruiken op een flyer. Voor brochures gelden weer heel andere regels. Benieuwd wat die regels zijn? We leggen je graag alles uit over fonts in brochures.

Bestel flyers

 

Reacties