Heb je je bestelde flyers in huis? Dan begint het eigenlijk pas. Want je wilt natuurlijk dat de flyers bij zoveel mogelijk potentiële klanten terecht komen. Maar hoe? Wij geven een paar handige suggesties die bewezen effectief zijn. Welke manier past het beste bij jou? Lees snel verder!
Net als voor het ontwerpen van je flyer, is het ook voor het verspreiden goed om te weten op wie je je richt. Weet je wie de ontvanger moet zijn? Dan kun je veel gerichter, en dus effectiever, te werk gaan. Dat scheelt tijd en geld en levert je ook nog eens veel meer op. Het kan ook goed zijn dat je een brede doelgroep hebt. Focussen is dan misschien niet het beste idee. Maar dan weet je dat in ieder geval en kun je je flyers verspreiden over een breder publiek. Zo zorg je er alsnog voor dat flyers bij de juiste mensen terecht komt.
Het zal lang niet altijd mogelijk zijn om exact te achterhalen, maar het is zeker wel handig om te weten: waar vind je je doelgroep? Richt je je op jongeren? Dan scholen bijvoorbeeld een omgeving waar je je doelgroep vindt. Het hoeft niet direct in de scholen zelf zijn, maar je weet wel de omgeving waar veel scholieren rondlopen.
Andere populaire plekken waar veel mensen komen zijn bij winkelcentra en supermarkten. Vooral interessant als je een brede doelgroep aan wilt spreken, want op deze twee punten vind je ongeveer alle denkbare soorten mensen.
Er zijn verschillende manieren te bedenken om jouw flyers bij de (juiste) mensen te krijgen. Wij lichten vier populaire toe!
De meest traditionele manier van het flyers verspreiden, is het ‘ouderwets’ flyeren. Met andere woorden: de flyers zelf uitdelen aan mensen. Het heeft als grote voordeel dat je persoonlijk de flyer of folder overhandigt aan de voorbijgangers. Je kunt eventueel nog een korte toelichting geven in de vorm van een gesprekje. Dit geeft de voorbijganger ook nog eens een persoonlijker en beter gevoel dan wanneer de flyer bijvoorbeeld alleen in de brievenbus gestoken wordt.
Een andere manier, waarbij je zelf niet de straat op hoeft, is het versturen van flyers. Er zijn hierbij vaak drie verschillende mogelijkheden:
Vooral de laatste twee opties zijn hierin populair. Dit heeft voornamelijk met de kosten te maken. Voor een relatief klein bedrag bereik je een ontzettend grote groep mensen. En doordat je kunt filteren op postcodegebied heb je zelf ook nog enigszins grip op wie de flyer ontvangt. Al blijft dit natuurlijk ook de manier waarbij je veel mensen bereikt waarin je misschien minder of niet in geïnteresseerd bent.
Tip: houd rekening met het gewicht van de flyer. Het papiersoort van de flyers heeft hier een grote invloed op. Een zwaardere flyer zorgt voor een luxere uitstraling, maar kost qua versturen ook meer. Goed om van tevoren het complete kostenplaatje in beeld te hebben.
Waar je bij de vorige optie vooral een breed publiek aanspreekt, is er ook een manier om meer te filteren. Misschien heb je zelfs wel al een adressenbestand van bestaande klanten die je wilt aanschrijven. Anders kun je bij de KvK verschillend uitdraaien krijgen aan de hand van verschillende criteria. Je spreekt je doelgroep op die manier direct aan, kunt het een stuk persoonlijker maken en je voorkomt ruis en afleiding van mensen die eigenlijk toch niet interessant voor je zijn.
Klinkt misschien als een gekke optie, maar kijk eens rond welke bedrijven in jouw verlengde liggen en dezelfde doelgroep aanspreken. Directe concurrenten zijn misschien niet het allerbeste idee, maar een laag daaronder of juist -boven kan heel effectief werken. Een goed voorbeeld is in de toeristische sector. Kijk maar eens naar de lobby van een hotel, daar zie je vaak een wand met ontzettend veel folders en flyers van activiteiten in de regio. De twee partners versterken elkaar op die manier juist, dus een handige win-win situatie!
De timing voor het verspreiden van de flyers is ook ontzettend belangrijk. Niet te vroeg, want dan mis je het momentum. Maar verspreid je ze te laat? Dan loop je waarschijnlijk veel potentieel mis. Dus belangrijk om goed na te denken wat voor jou het ideale moment is! Een aankondiging van een groot feest of evenement zul je doorgaans eerder doen dan het aankondigen van een kortingsactie.
Als je verwacht dat mensen op een specifieke dag of tijd ergens moeten zijn, is het sowieso verstandig dit op tijd aan te kondigen. Zo kunnen deze mensen er eventueel rekening mee houden in hun agenda. Een actie waarbij de lezer iets meer flexibiliteit heeft, kan wat dat betreft prima wat later verstuurt worden.
Er is dus geen één antwoord te geven op de vraag wanneer nou het beste is. Bedenk voor jezelf goed wat je van de lezer verwacht en geef deze de tijd om een beslissing te maken.
Nu je weet hoe je het beste je flyers kunt verspreiden, kun je aan de slag met het maken van een flyer. Wat laat jij drukken en wat wil jij de mensen vertellen? Flyerzone helpt jou graag met overbrengen van wat jij te zeggen hebt!