Leestijd 2 minuten
Huisstijl, kleuren, communicatie
Marc
Kleuren, lettertype, gevoel, gedrag... We hebben het natuurlijk over de stijl van het huis, een huisstijl. Als bedrijf kun je niet zonder, want het is de visuele identiteit van je onderneming. Een huisstijl bestaat uit drie elementen namelijk design, communicatie en gedrag. Checkt dit blog over alle drie de elementen!
Elk bedrijf heeft een logo waarin het eigen karakter van de onderneming als het ware in is verwerkt. In dit logo wordt vaak gebruik gemaakt van kleurstellingen. Zoals je ongetwijfeld weet staat elke kleur ergens voor. Zo staat de kleur rood bijvoorbeeld voor gevaar en energie maar ook voor passie. Elke kleur heeft een eigen betekenis waardoor geen bedrijf hetzelfde is. Een logo en een kleurstelling zijn samen onderdeel van de huisstijl. Omdat je huisstijl het eerste is waarmee je klant in aanraking komt, kies je niet zomaar voor een stijltje.
Het element communicatie gaat voornamelijk over hoe je bekend staat. Het heeft een beetje met je imago te maken. Want wat wil je bijvoorbeeld dat klanten over jou zeggen? Ook dit element is vaak bij veel bedrijven vastgelegd.
Het gedrag van je bedrijf is ook onderdeel van je huisstijl. Het is de manier waarop je naar buiten treedt en communiceert. Benader je de klant met een persoonlijke tint of spreek je hem of haar niet aan? En spreek je de klant aan met je of gebruik je u? Ook dit zegt iets over de cultuur van je bedrijf.
Het is geen eitje om alle regeltjes van je huisstijl te onthouden. Daarom leggen veel bedrijven een huisstijlhandboek aan. Hierin worden de hoofdregels van een huisstijl vastgelegd en uitgelegd. Vaak wordt het boek verduidelijkt met afbeeldingen om te laten zien hoe bijvoorbeeld een logo wel of niet gebruikt mag worden. Geen enkel handboek is hetzelfde dus hier zijn ook geen richtlijnen voor. Een paar leuke voorbeelden vind je van Nike en The North Face.
Bron: Pinterest.
Meer inspiratie nodig? In ons vorige blog vertellen we over kleding, leuk!