Online of offline marketing, voor welke moet ik kiezen?

Dat het internet constant aan het veranderen is, is voor niemand meer nieuw. Alles blijft in ontwikkeling waardoor je je strategieën vaak erop moet aanpassen. Een logisch gevolg is dat bij veel bedrijven de offline marketing steeds meer naar de achtergrond verschuift. En dat is zonde, want juist offline marketing is nog altijd ontzettend effectief. Combineer offline en online en je hebt een extra sterke marketingcampagne met maximaal bereik. In dit blog leggen we online- en offline marketing voor je uit, wat het inhoudt, hoe je het goed kunt combineren en hoe je het uiteindelijk goed kunt meten.

header online en offline marketing

Wat is online en offline marketing?

Tussen de online en offline wereld zit een groot verschil. Ondanks die grote verschillen, zijn er overeenkomsten. Uiteindelijk is het doel van beide natuurlijk gelijk: zoveel mogelijk bereiken en overtuigen van jouw boodschap. Maar wat is nou het verschil tussen beide? Hieronder leggen we dit uit.

Wat is online marketing?

Online marketing zijn alle marketingmethodes die via het internet gaan. Hierbij kun je denken aan SEO, SEA, social media, e-mails en een website. Stel je hebt een website waar je producten of diensten op verkoopt. Bij online marketing wil je zoveel mogelijk mensen naar je website of andere online omgeving lokken. Dit kan via zoekmachines (SEO), advertenties (SEA) of organisch. Door artikelen en blogs te posten geef je niet alleen informatie aan de lezers, maar straal je ook autoriteit uit bij de zoekmachines. Hoe beter je website is, hoe meer informatie je geeft, des te groter de kans dat je bovenin de zoekresultaten naar boven komt. Het kost je misschien wat werk, maar dat is het zeker waard!Als laatste is er nog social media, wat eigenlijk niet meer te missen is. Je hebt platformen als Instagram en TikTok die alleen maar blijven groeien en steeds belangrijker worden. Hierop wordt veel organische content geplaatst, maar er wordt ook met een enorm bereik geadverteerd.

Wat is offline marketing?

Offline marketing zijn alle marketingmethodes die niet via het internet gaan. Denk bijvoorbeeld aan mond tot mond reclame op een beurs of posters die overal in de stad hangen. Dit zijn effectieve manieren omdat je meer directe contact hebt met de mensen en ze je soms fysiek kunnen zien. Dit geeft weer meer vertrouwen af. Daarbij worden vaak vele soorten drukwerk gebruikt om promoties of aanbiedingen op te presenteren. Laat een groot evenement op flyers of spandoeken drukken of laat je aanbieding zien door middel van raamstickers of borden. De keuze is enorm. Klinkt goed, toch? Naast drukwerk sta je er misschien niet helemaal bij stil, maar ook een commercial op radio of tv valt onder offline marketing en kan een grote impact hebben op jouw als bedrijf. Dit laat zien dat offline marketing dus niet te missen is!

Welke is beter?

Nu we duidelijk hebben wat het inhoudt blijft er maar één vraag over: Welke vorm van marketing is beter? Een pasklaar antwoord is hier niet op te geven. In veel gevallen zal het ook te maken hebben met in welke branche je werkzaam bent en welk soort bedrijf je hebt. Wel kunnen we zeggen dat de combinatie tussen online en offline nog altijd een ijzersterke combinatie is en zorgt voor maximale resultaten.

Samen gebruiken

Om je campagne zo sterk mogelijk te maken is een combinatie van beide een must! Dit komt doordat je veel meer mensen bereikt. Veel mensen maken gebruik van de online wereld, maar een groot deel van het leven speelt nog steeds af in de offline wereld. Door deze werelden te combineren bereik je dus nog meer mensen! Dit kun je doen door:
  • Je website optimaal maken dat je goed vindbaar bent;
  • Maak relevante blogs over onderwerpen van je bedrijf;
  • Plaats content op social media met aanbiedingen of leuke acties;
  • Plaats posters op strategische plekken, waar veel mensen komen;
  • Ga naar beursen toe;
  • Geef daar ook flyers rond of ga lekker flyeren in de stad.
  • Laat een mooie productcatalogus of bedrijfsgidsen drukken om hiermee meer inzicht te geven over je bedrijf en deze rond te geven of op plekken neer te leggen.

Door deze methodes te combineren bereik je dus extreem veel mensen en wordt de kans groter dat ze actie ondernemen. Dit is natuurlijk het doel van je marketingcampagne.

Hoe kun je het meten?

Om te weten hoe effectief je campagne is moet je dit kunnen meten. Maar hoe doe je dit bij beide manieren? Dat leggen we hieronder uit:

Online marketing

Online marketing is eenvoudig te meten door vele tools en data wat wordt bijgehouden. We leggen ze hieronder uit.

  • Eén van de bekendste en meest gebruikte tools is Google Analytics. Hier kun je verschillende relevante data uit halen en zo zien welke campagnes en kanalen succesvol zijn en welke minder.
  • Bij social media kun je analysetools gebruiken van bijvoorbeeld Facebook Insights, X Analytics (voorheen bekend als Twitter) en Instagram Insights om het bereik, de betrokkenheid en de prestaties van je sociale media-activiteiten te meten.
  • Als je daarnaast ook veel doet met e-mail marketing, heb je hierin vaak ook inzicht in statistieken per e-mail om te kijken hoeveel mensen klikken en via de mail iets kopen.
  • Als laatste maar zeker niet als minste kun je ook op link-niveau tracken. Dit kun je doen door UTM codes te gebruiken op bepaalde pagina’s, in een nieuwsbrief of post. Hierdoor kun je precies zien hoe vaak op een link wordt geklikt en wat dus het beste zou kunnen werken.

Door deze methodes kun je een goed inzicht in je prestaties krijgen en hierop nieuwe doelen baseren.

Offline marketing

Bij offline marketing is het meten van resultaten vaak iets lastiger, maar zeker niet onmogelijk in de meeste gevallen.

  • Ook kun je op je flyers bepaalde kortingscodes plaatsen. Als mensen deze dan invullen, weet je waar ze het van hebben.
  • Meet het aantal registraties of de opkomst bij evenementen die je organiseert of sponsort als onderdeel van je offline marketingstrategie. Ook kun je tijdens het evenement feedback van klanten verzamelen door middel van enquêtes, klanttevredenheidsonderzoeken of persoonlijke gesprekken.
  • De QR-code. Als je een QR-code met een UTM link op offline marketing drukwerk zet, kun je precies (online) zien hoe vaak er naar die pagina gegaan wordt.

Zo te zien zijn beide manieren erg effectief en goed te meten. Door deze metingen kun je steeds weer nieuwe strategieën en doelen stellen om te groeien en meer mensen te bereiken. Ook zien we dus dat beide manieren elkaar kunnen ondersteunen en versterken als je ze goed combineert. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Onze drukwerkexperts zitten voor jou klaar om antwoord te geven op al jouw vragen! Bekijk ons volledige aanbod online op Flyerzone

 

Reacties