Een brochure is één van de meest populaire producten bij Flyerzone. Niet zo gek ook, want je kunt er alle kanten mee op. Van programmaboekje via een tijdschrift tot een productcatalogus. Vaak staan in brochures langere stukken tekst. Hoe zorg je er nou voor dat deze teksten ook goed en vlot gelezen kunnen worden? Fonts - een ander woord voor lettertypes - zijn daarin erg belangrijk. In dit blog lees je alles over brochures, de opmaak en natuurlijk de fonts. Lees je mee?
Allereerst de vraag, wat is een brochure eigenlijk? Een brochure is een product dat bestaat uit meerdere vellen die bij elkaar worden gebonden tot een boekwerk. Bij Flyerzone zijn er verschillende soorten brochures waaruit je kunt kiezen. De meest bekende is waarschijnlijk degene die wordt afgewerkt met twee nietjes in de rug. Maar ook de opties met een spiraalbinding (wire-O) of een gelijmde rug zijn erg gewild. Als laatste is er nog de losbladige optie. Deze heeft geen afwerking en kan gebruikt worden in bijvoorbeeld een multomap.
Voordat je aan de slag gaat met het ontwerp van de brochure, moet je goed weten voor wie de brochure schrijft. Je wil dat die doelgroep het ontwerp aantrekkelijk vindt. En daarbij ook nog dat je verhaal goed en prettig leesbaar is. Dat kun je op verschillende manieren bereiken. Als eerste natuurlijk de cover, het onderdeel dat als eerste gezien wordt. Wist je dat veel covers dezelfde opzet en indeling hebben? Dat is niet voor niets natuurlijk, want het werk goed! Je vindt er altijd een logo of een naam van het bedrijf/blad, een korte samenvatting of quote van interessante/prikkelende artikelen die behandeld worden en natuurlijk mag een mooie foto, afbeelding of illustratie niet ontbreken. Denk aan een aansprekend persoon, een nieuw product of iets anders dat de aandacht van jouw doelgroep direct trekt. Inspiratie nodig? Bekijk eens de covers op de volgende pagina’s. Heel tof gedaan!
Tekst is toch gewoon tekst, zou je denken. Maar niets is minder waar. Het is belangrijk dat jij rekening houdt met de lezer. Dit begint bij de manier van schrijven: je schrijfstijl, zinsbouw en woordgebruik. Maar ook de indeling en de opbouw en opmaak van de tekst op de pagina is hier onderdeel van. ar is.
Een goed leesbare tekst heeft een lettergrootte tussen de 9 en 12 pt. Dit geldt dus voor de langere teksten die je gebruikt. Voor de headlines / titels geldt dat deze vaak ongeveer 10 keer groter zijn dan de broodtekst. Met deze tekst trek je de aandacht en wek je interesse. Vind hier inspiratie:
Niet alleen wat je drukt is belangrijk, maar ook wat je niet drukt. Door gebruik te maken van witruimtes zorg voor een makkelijk leesbare tekst. Grote en lange lappen tekst, daar worstelt bijna niemand zich doorheen. Deel je tekst op in logische blokken en je zult zien dat het lezen niet alleen prettiger is, maar ook nog eens een stuk rustiger oogt. Win-win situatie dus!
Misschien is het je wel eens opgevallen. En anders moet je er maar eens op letten: er zijn verschillende ‘type’ fonts. Je hebt fonts met zogenoemde ‘pootjes’ (Serif font) en zonder deze ‘pootjes’ (Sans Serif font). Deze pootjes - ook wel schreef genoemd - zitten aan de uiteinden van de letters. Hierdoor kan ons brein de letters sneller onderscheiden en herkennen. Handig dus als je langere stukken tekst wilt lezen. Heb je veel tekst in je brochure? Dan is het aan te raden een Serif font te gebruiken. De titels en tussenkopjes zijn losstaande woorden of korte zinnen. Daar kun je dus prima een Sans Serif font gebruiken.
Hieronder een aantal voorbeelden van sites waar je toffe letterypes vindt:
Alles nog even kort op een rijtje:
Je weet nu waar je op moet letten als je aan de slag gaat met het ontwerpen van een brochure. Maar hoe zit het precies met lettertypes voor ander drukwerk, zoals bijvoorbeeld flyers? Wij nemen je mee in de wereld van de fonts voor flyers.
Klaar om aan de slag te gaan met je eigen brochure? Jouw brochures laten drukken in grote én kleine oplages doe je natuurlijk bij Flyerzone!