Folders en flyers: wat is het verschil?

Ze worden nog wel eens door elkaar gehaald, de folders en de flyers. Toch zijn het twee verschillende producten. Wel met flink wat overeenkomsten natuurlijk, maar toch ook echt wel verschillen. In dit blog leggen wij de folders en flyers voor jou naast elkaar. Wat is het verschil en welke past het beste bij jou? Je weet er alles over na het lezen van dit blog!

Flyer of Folder

Wat is een flyer?

Het enige echte verschil tussen een folder en een flyer, is het ontbreken van de vouw(en) bij een flyer. De flyer is één vel papier met twee bedrukte zijden: een voorkant en een achterkant. Perfect om snel, eenvoudig én voordelig informatie over te brengen. Vaak is dat een iets vluchtigere manier dan je bij een folder zou doen. Dit heeft voornamelijk met de vorm en de bedrukbare ruimte te maken. Door de ‘slechts’ twee bedrukbare zijden, zijn de opties beperkter en met je eigenlijk direct scoren en to the point komen.

De mogelijkheden voor het ontwerpen en maken van flyers zijn zeer uitgebreid. Verschillende formaten, materialen en afwerken maken dat je altijd wel een geschikte flyer kunt maken. Van basic flyers om veel en snel weg te geven, tot luxere en stevige flyers die afgewerkt zijn met een laminaat: het kan allemaal. Het idee dat een flyer alleen maar een simpel wegwerp product is, is dus allang achterhaald.

Wat is een folder?

Nu je weet wat een flyer is, kunnen we door met een folder. Wat is een folder eigenlijk? De uitleg op Wikipedia is eigenlijk heel duidelijk:

"Een folder is drukwerk dat bestaat uit één blad dat één of meermalen is gevouwen, of meerdere bladen die eenmaal zijn gevouwen vaak tot een boekje dat niet groter is dan A5."

En dit dekt eigenlijk ook precies de lading. Al is er niet één folder die als standaard kan worden genomen, daarvoor zijn er simpelweg teveel opties en mogelijkheden voor. Zo kun je kiezen uit verschillende formaten, papiersoorten en vouwwijzen. Hierbij zijn formaten als A6 en A5 erg populair. Dit zijn ideale formaten om uit te delen, mee te nemen en op te bergen in bijvoorbeeld een jas of een tas.

Een folder drukken

Het voordeel van een folder is dat je meerdere zijden hebt om te bedrukken. Zo kun je zelf een handige indeling maken. Vaak wordt gekozen voor een soort van boekvorm, waarbij de voorzijde als een cover fungeert. Op de overige zijde kun je vervolgens de informatie kwijt die je wilt delen. Hoeveel zijden dit zijn, dat is afhankelijk van de keuze die je maakt. Dit kan een 4- zijdige, een 6-zijdige, een 8-zijdige of zelfs een 10-zijdige folder zijn. Je hebt alle keuze dus!

Hoe flyers en folders te gebruiken?

Het laten drukken van de folders en flyers, dat is stap 1. Stap 2 is om de folders en flyers bij jouw (potentiële) klanten te krijgen. Daar zijn verschillende manieren voor:

  • Flyeren:

    Met je folders en/of flyers de straat op en de flyers persoonlijk overhandigen aan mensen. Dit is een beproefde manier, maar tijdrovend en niet altijd even effectief. Heb je een heel brede doelgroep, dan kan dit heel goed uitpakken. Richt je je op een heel specifieke groep? Dan is de kans minder groot dat je de juiste mensen bereikt.

  • Achterlaten op drukken openbare plekken:

    Een goede manier om makkelijk en snel een grote groep mensen te bereiken. Zoek drukke en populaire openbare plekken op, waar jouw doelgroep veel komt. Zo maak je jezelf zichtbaar, zonder dat je daar zelf continu bij fysiek aanwezig hoeft te zijn. Wel aan te raden om dit samen met het flyeren te doen, om zo maximaal resultaat te halen.

  • Business-to-business verspreiden:

  • Zijn er bedrijven of instellingen in de buurt waar jouw doelgroep veel komt? Als het geen directe concurrenten zijn, kun je ook daar een stapeltje flyers neerleggen. Een bekend voorbeeld zijn folders van de toeristische uitjes die bij bijvoorbeeld hotels in de regio liggen.

  • Direct mailing:

    Een direct mailing kun je op twee manieren aanpakken. Heb je een adressenbestand (eventueel gekocht), dan kun je heel gericht versturen. Zo heb je zicht op wie het drukwerk ontvangt. De andere optie is het meer schieten met hagel: verspreiden met een huis-aan-huiskrant of met de reclamefolders mee. Hierbij kun je vaak kiezen uit een postcode gebied waarbinnen het verspreid moet worden. Veel mensen krijgen jouw folder/flyer te zien, maar het is afwachten hoeveel van deze mensen in jouw doelgroep passen

  • Huis-aan-huis:

    heb je een klein gebied waarin je het drukwerk wilt verspreiden, dan is zelf huis-aan-huis gaan ook een optie. Je kunt de folders en flyers in de brievenbus steken. Afhankelijk van waarvoor je flyert, kun je er ook voor kiezen om aan te bellen. Zo kun je het persoonlijk afgeven en er eventueel nog een praatje bij houden.

Zelf flyers maken

Wil je zelf aan de slag met het maken van flyers? Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld en moeilijk te zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden hoe jij jouw eigen flyer kunt maken. Maar wat zijn nou punten waar je op moet letten? Met de tips en voorbeelden van een flyer opmaken hieronder, kun je direct aan de slag!

  1. Witruimtes

    Een flyer heeft twee zijden die je kunt bedrukken. Maak daar ook gebruik van! Onze tip is om van één zijde een aantrekkelijke voorkant te maken met niet al te veel tekst. Heel veel tekst kan namelijk afschrikken. Op de achterzijde kun je vervolgens de teksten plaatsen.

  2. Witruimtes

    Met witruimtes zorg je ervoor dat een tekst goed leesbaar is. Letters, woorden en zinnen die te dicht op elkaar staan, lezen alles behalve fijn. Als je heel krap uitkomt met je tekst, dan is het wellicht verstandig om te kijken naar een groter formaat flyer.

  3. Kleur

    In het verlengde van de witruimtes, zorgt een goed kleurgebruik ook voor goed leesbare teksten. Contrasterende kleuren doen het altijd goed. Hierbij hoef je niet alleen zwart-wit te denken. Er zijn nog veel meer voorbeelden. Met een kleurenwiel kun je gemakkelijk kleurcombinaties vinden die geschikt zijn.

  4. Fonts

    Ook het gebruik van fonts is erg belangrijk. Kies een font uit op basis van leesbaarheid, niet alleen hoe deze eruit ziet. Fonts kun je onderverdelen in twee soort: sans-serif of serif. Serif heeft kleine streepjes aan de uiteinden van de letters. Over het algemeen zijn die lettertypes beter te lezen als het om langere teksten gaat. Sans-serif ziet er, volgens velen, strakker en moderner uit. Maar door het ontbreken van de streepjes kan het lastiger te lezen zijn.

  5. Juiste papiersoort

    Een flyer kun je op verschillende papiersoorten laten drukken. Welk papiersoort kies je voor jouw flyer? De papiersoort heeft een grote invloed op de uitstraling. Het ‘gewone’ flyer papier (135 grams papier) is nog altijd één van de meest populaire opties. Maar ook dikkere papiersoorten en met name het recyclingpapier worden ook steeds vaker gekozen. Welke het beste bij jou past, dat is afhankelijk van de uitstraling die jij voor ogen hebt.


Zo, nu weet je alles het verschil tussen flyers en folders. Ook weet je meer over hoe je een flyer kunt maken. Weet jij al waar je jouw flyers gaat verspreiden?

 

Reacties